Welkom op de blogpagina waar lesideeën rondom Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) te vinden zijn! Ik ben Laura, LIO-student op basisschool Het Palet in Hapert. Ik doe onderzoek naar OOL. Mijn doel is techniekonderwijs op basisscholen in de Kempen promoten. Daarvoor heb ik o.a. deze blog ontworpen. Gaan jullie ook mee naar Technopolis op 20 maart 2012? Het fotoverslag is dan leuk voor de leerlingen. Reacties zijn altijd welkom (lveijk@hetpalet.nl)! Kijk ook eens op www.hetpalet.nl!
Logo Het Palet
zondag 5 februari 2012
Techniektorens
Sommige bronnen beweren dat Techniektorens de tegenhanger zijn van OOL. Dat zou komen doordat Techniektorens te gestuurd werken en de leerwinst zo presenteren dat leerlingen het amper 'zelf' onderzoeken of ontwerpen. Ik ben van mening dat Techniektorens heel goed samengaan met de visie van Onderzoekend en Ontwerpend Leren. Een leerkracht is namelijk heel vrij in de manier waarop hij/zij de dozen uit de Torens inzet. Dat kan als volgt:
Er zijn steeds 2 dozen met hetzelfde materiaal, dus het is het handigst wanneer ieder groepje leerlingen een andere doos krijgt. Selecteer wel even de dozen van tevoren, wil je de hele klas laten onderzoeken of ontwerpen? Het is het meest overzichtelijk als de hele klas met één van de twee vormen bezig is, dan gelden de stappen voor iedereen . De groepjes kunnen gemaakt worden op basis van interesse in de dozen.
De leerkracht bestudeert het materiaal en de handleiding van die doos. Hij/zij weet wat leerlingen zullen ontdekken. De leerlingen hebben dus geen handleidingen meer. De leerkracht werkt de OOL stappen uit met de hele klas, waarbij ieder groepje met iets anders bezig is. Ze presenteren dus ook andere uitkomsten, gebruiken andere onderzoeksvragen, ontwerpen allemaal iets anders en hebben een unieke leerwinst. Voor elke stap krijgen de leerlingen een door de leerkracht aangegeven tijd.
Kanttekening: doordat het materiaal in de doos het experiment al suggereert, zullen niet veel verschillende onderzoeksvragen bedacht kunnen worden bij één doos. Belangrijk is dan dat leerlingen een doos niet dubbel krijgen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Goed idee,op deze manier laat je zien dat techniek ook heel leuk kan zijn.
BeantwoordenVerwijderenGrt,